ZAMAN TANZİMİ 2/ Tuba DEMİR



EFENDİMİZ (SAS)'İN HAYATINDA ZAMAN TANZİMİ 

 Bu kısımda bizzat Efendimiz (sas)'in hayatında zamanla ilgili bir kısım fiili uygulamalarını göstermeye çalışacağız. Rehberimiz, Efendimiz (sas) olduğuna göre öncelikle Efendiler Efendisi zamanı nasıl tanzim etmiş bir bakalım.. Efendimiz (s.a.s)in hayatına baktığımız zaman görürüz ki O'nun zaman kullanımında ısrarla yer verdiği üç prensip vardır: 
1) EFENDİMİZ (s.a.s) işlerini imkan nispetinde günlerine göre haftalık, vakitlere göre günlük programlara tabi kılmıştır. 
2) Her iş için muayyen bir zaman dilimi, bir müddet ayrılmıştır, aykırı hareket edildiği takdirde dikkat çekecek ve hatta Kur'an vahyine yansıyacak şekilde önemli hadiselere sebep olacak kadar bu müddetlere pek dakik şekilde riayet edilmektedir. 
3) Zamanın boş geçirilmesi söz konusu değildir. Efendimiz (sas)'in haftalık ve günlük işlerini tanzim ve tatbikte bu üç prensip çerçevesinde hareket ettiği görülür. 
Haftalık Tanzim konusunda İbn Abbastan gelen mevkuf bir rivayet, haftanın her bir gününde yapılacak işleri sayar. 

BU RİVAYETTEN ŞUNU ÇIKARABİLİRİZ: 
İşlerimizi imkan nispetinde haftanın günlerine göre belli bir programa bağlamamız gerekir. Nitekim bu prensibi teyid eden bir rivayet de Efendimiz (sas)'in "her pazartesi günü ilim talep edilmesini " emretmesidir. 
Yine cuma gününün bayram günü olarak değerlendirilmesinde ısrar eder ve temizliğe müteallik bir kısım işlerin de aynı günde yapılmasını tavsiye eder. Bu hadisin irşadından hareketle, herkes kendi şartlarına göre ziyaret, alışveriş, pazar gibi işlerini belli günlere göre planlayıp, her aklına estiğinde iş peşine düşmek, çarşıya çıkmak gibi gevşekliklerden kaçınıp vaktini daha verimli kullanma gayretine girmelidir.

 Günlük Tazimine  gelince esas kastedilen işler her gün yapılması gereken hayati işlerdir ve programa bağlıdır. Bunların programlanmasında namaz vakitleri hareket noktalarını teşkil etmektedir. 
Aleyhissalatü vesselam hazretleri bu gruba giren işleri iki buudlu olarak programa bağlamıştır: 
1) Aynı işler her gün aynı vakitlerde yapılmaktadır. Ziyaretleri bu kapsamda değerlendirebiliriz. Örneğin Hz Ebu Bekr'i (ra) ve hanımlarını ziyaretlerini aynı vakitlerde yapardı. 
2) Her işe tahsis edilen belli bir müddet vardı. O hergün aynı müddet içinde tamamlanmaktaydı. 

Efendimiz (sas) Gece Programını ise şöyle şekillendirmiştir. 
Geceyi üçe ayırmıştır: Bir bölümü Allah'a, bir bölümü ehline ve bir bölümünü de kendisine tahsis etmiştir. Prensip olarak yatsı namazından önce uyumayı, yatsıdan sonra da sohbeti sevmezdi. Ve Efendimiz (sas) kıyamülleyli şahsi hayatında değişmez bir prensip yapmıştır. Sabah namazından sonra yatmayı her müslümana yasaklayan Aleyhissalatü vesselam, kendisi güneş doğuncaya kadar mescitte kalırdı.  
Kıymetli hocam Faruk Beşer'in şöyle bi sözü var: 
"Sabah namazından sonra uyuyan kimse alim olamaz. Olmak isteyen de avucunu yalar." =) 
Efendimiz (sas)'in öğle vakti de namaz ve kaylule vaktidir. İkindi namazından sonra hanımlarını ziyaret de günlük programa dahildir ve belli bir müddet içerisinde tamamlanmaktadır. Efendimiz (sas)'in zaman tanzimi hakkında bu bilgileri paylaşmayı kendimize borç bildik.. Zira her koyun kendi bacağından asılmıyor.. Zamanın hoyratça harcandığı şu günümüzde bu konuya hassasiyet göstermesi gerekenler öncelikle ilim talibi olanlardır diyerek, iğneyi başkalarına çuvaldızı kendimize batırıyoruz.. DÜN DÜNDE KALDI CANCAĞIZIM ARTIK YENİ ŞEYLER SÖYLEMEK LAZIM.. Vesselam...

Yorumlar

SANDUKA